۲۱ دی ۱۳۸۷

اهدا 540 هزار سی سی خون به جای سینه زنی در افقانستان ؟!



وزارت صحت افغانستان می گوید در پی فراخوان این وزارت و توصیه روحانیون، عزاداران عاشورا در چهار روز اخیر بیش از ۵۴۰ هزار سی سی خون داده اند.
به دنبال ممنوعیت زنجیرزنی در محرم از سوی شماری از روحانیون شیعه در افغانستان، صدها نفر در سراسر این کشور با مراجعه به مراکز ویژه اهدای خون، مقداری از خون خود را به بیماران کمک کردند.
این روحانیون در روزهای گذشته زنجیرزنی را خلاف ارزشهای اسلامی و "مبتنی بر احساسات عامیانه" مردم خواندند.
آیت الله آصف محسنی، از روحانیون برجسته شیعه در افغانستان می گوید: "من به آنها (زنجیرزنان) گفتم به هیچ وجه زنجیر نزنند، تا چه رسد به این که (این زنجیرها) قمه (تیغ) داشته باشد و با زدن آن از بدن انسان خون بریزد."
او افزود: "این کارها بی فایده است. به جای این که این خون ها به زمین ریخته شود، ببرند به بیمارستانها و به مردم مریض بدهند که فایده اش بیشتر است."
برنامه اهدای خون که چهار پیش رسماً توسط محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری آغاز شد، تا حال ادامه دارد. مقامهای وزارت صحت می گویند این برنامه تا دو یا سه روز دیگر ادامه خواهد یافت.
در این چهار روز صدها نفر به مراکز ویژه اهدای خون مراجعه کردند و مقداری از خون خود را برای کمک به بیماران دادند.
فرید راید، مشاور رسانه ای وزارت صحت به بی بی سی گفت در چهار روز اخیر، بیش از ۵۴۰ هزار سی سی خون از سراسر افغانستان به دست آمده است.
آقای راید گفت: "این برنامه در سطح کل کشور ادامه دارد و تا حدی که ما اطلاع داریم بیش از ۱۲۰۰ برادر و خواهر اهل تشیع اهدای خون کرده اند."
او تاکید کرد که این آمار شامل همه افرادی که در این برنامه شرکت کرده اند، نمی شود. آقای راید گفت احتمالاً افراد بیشتری شامل این برنامه شده باشند که گزارش آنها تا حال به وزارت صحت نرسیده است.
مشاور وزیر صحت همچنین افزود که مقامهای دولتی از همه پیروان مذاهب شیعه و سنی درخواست کردند که در برنامه اهدای خون شرکت کنند. او گفت در بیشتر بیمارستان های افغانستان به خون نیاز فوری وجود دارد.
شماری از زنان هم در این برنامه شرکت کردند. زنی که در این برنامه شرکت کرده بود، گفت او در سال های گذشته در ماه محرم به نیازمندان پول می داد، اما امسال پس از اطلاع از آغاز برنامه اهدای خون، با پسر خود تصمیم به اهدای خون گرفت.
یک زن جوان دیگر گفت برای او مهم نیست که از خون او چه کسی استفاده می کند، به گفته او مهم این است که یک مسلمان در افغانستان یا در کشوری دیگر استفاده کند و زندگی اش تامین شود.
مراسم عاشورای امسال با تشریفات کم سابقه و در میان تدابیر ویژه امنیتی برگزار شد. شماری از مقامهای دولتی، روحانیون و شهروندان سنی افغان هم در این مراسم شرکت کردند.

هیچ نظری موجود نیست: