۱۷ اسفند ۱۳۸۷

زندگینامه عمر حسن احمد البشیر رئیس جمهور سودان .




عمر حسن احمد البشیر رییس جمهور كنونی سودان فرزند خانواده پرنفوذی ازشمال سودان است كه درسال 1944 به دنیا آمد. زندگی عمرالبشیر با آمیزه‌ای از نفوذ یك خانواده اسلامی و وابستگی عربی شكل گرفت. درسال 1960 البشیر وارد خدمت ارتش شد ودر مصر،مالزی وپاكستان فنون نظامی راآموخت ودرسال 1988 برای ادامه آموزش خود به آمریكا رفت.
او كه به شدت تحت نفود افكار پان عربیسم قرارداشت به زودی همه مدارج ترقی درارتش راپیمود وبه خدمت ارتش مصر درآمد و آموخته‌های خودرا درجنگ رمضان درسال 1973دركنار ارتش مصر نیز به نمایش گذاشت. پس از بازگشت به سودان اوبه ارتش آزادیبخش سودان پیوست و در جنوب سودان درگیر پیك ار با جدایی‌خواهان شد. او كه مظهر قدرت شمال مسلمان دربرابر جنوب تجزیه‌طلب را به نمایش می‌گذاشت، طالب آن بود كه شریعت جایگزین قانونهای حاكم برسودان شود ودرهمین مسیر به همه نیروهای اسلامی -عربی در سودان با نگاه مثبتی می‌نگریست.
جنگ با جدایی‌خواهان جنوب كه داعیه تجزیه‌طلبی داشتند برای عمرالبشیر انگیزه دیگری شد تا قدرت حكومت مركزی را با به‌دست‌گیری قدرت افزایش دهد.
عمر البشیر در ژانویه سال 1989 با گروهی از نظامیان دست به كودتا در سودان زد وتكیه بر اریكه قدرت داد و پست ریاست كل ارتش وریاست جمهوری را از آن خود كرد.
عمر البشیر بارسیدن به قدرت با نیروهای تحت امرش حكومت رادرمسیری اسلامی- عربی كه همواره درذهن پرورده بود هدایت كرد ودرهمین راستا جنگ بین شمال وجنوب كه ازسال 1956درجریان بود با اعمال فشار بیشتر دولت مركزی نظامی بر تجزیه‌طلبان جنوب شدت بیشتری یافت. درسال 1993عمرالبشیر رسما رییس جمهور سودان اعلام شد ودر دو انتخابات درسالهای 1996و200 باردیگر تایید شد. برای ماندن درمسند قدرت، عمرالبشیردرسال 1999 جلوی طرحی برای محدود كردن قدرت خودراگرفت و پارلمان سودان را كه می‌توانست قدرت او را محدود كند منحل كرد. گفته می‌شد كه نزدیكی او با گروههای اسلامی باعث شد تا او حتی به اسامه بن لادن هم اجازه دهد در سودان آزادانه رفت و آمد كند،موضوعی كه هنوز در پرده‌ای از ابهام است.
پس از حمله به سفارتخانه‌های آمریكا دركنیا و تانزانیا دولت آمریكا كه گمان می‌برد این حمله با طراحی اسامه بن لادن درسودان طرح‌ریزی شده است، دست به عملیات نظامی علیه سودان زد و دو كارخانه داروسازی را كه منابع اطلاعاتی آمریكا به عنوان محلی برای تولید بمب‌های به كار رفته درحمله به دوسفارتخانه آمریكا می‌پنداشتند،بمباران كرد.


پس از پیش آمدهای یازدهم سپتامبر،عمر البشیرولی از اسامه بن لادن فاصله گرفت وحتی اندیشه مبارزه با تروریسم را پذیرفت و با آمریكا برای مبارزه با آن همگام شد.


درسال 2004 عمر البشیربالاخره به جنگ چندین ساله باجنوب پایان داد و با امضای توافقنامه‌ای درسال 2005به جدایی‌خواهان جنوب امكان داد درقدرت سهیم شوند. ازسال 2003 عمر البشیر متوجه درگیری‌های دارفور شد كه ازسوی دولتهای غربی به عنوان جنایت علیه بشریت همواره بر آن تاكید می‌شد.
همه آموزه‌های او از جنگ با جنوب این بار نیز به كار گرفته شد كه تشدید فشار نظامی نیز گوشه‌ای ازآن بود. عمر البشیر كه ازسوی دولتهای غربی هرگز به عنوان رییس جمهوری كه در انتخابات آزاد به حكومت رسیده باشد به رسمیت شناخته نشد، با تشدید كشتارها دردارفور باردیگر جهان رامتوجه سودان كرد ونزدیكی او با حكومتهای ضد غربی نیز به انگیزه غرب برای تحت فشار قرار دادن وی افزود،موضوعی كه در درخواست


صدور حكم جلب او ازسوی دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایتها علیه بشریت درلاهه تبلور یافت.

هیچ نظری موجود نیست: